Influence of Video Game Dependence and Social Skills on Aggressive Behavior in Adolescents from Juliaca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v17i2.2104

Keywords:

Video games, Social skills, Aggressive behavior, Adolescence

Abstract

Objective: To determine whether dependence on video games and social skills influence aggressive behavior in adolescents. Methodology: This study employed an explanatory, cross-sectional methodology with a non-experimental design. A total of 245 third-year high school students, aged 13 to 15 years, participated. Results:  Multiple regression analysis revealed a correlation coefficient of R = 0.390 and an adjusted determination coefficient of R² = 0.145. The video game dependence variable showed a beta coefficient of β = 0.189, indicating that video game dependence is a direct predictor of aggressiveness, albeit with very low intensity. In contrast, social skills had a beta coefficient of β = -0.321, suggesting that social skills indirectly influence aggressiveness with low intensity. Conclusion: Students with higher levels of video game dependence and lower social skills have up to a 14% likelihood of exhibiting aggressive behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, J., Mendoza, M., Zapata, K., y Sierra, L. (2020). Relación entre conflictos de la adolescencia y habilidades sociales en adolescentes de una Institución Educativa de Risaralda. Pensamiento Americano, 13(25), 52–61. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.385

Aguilar, R., Inofuente, E., Soncco, Quispe.,M. (2023). Influencia de la dependencia a los videojuegos y las habilidades sociales sobre la conducta agresiva en una muestra de adolescentes de Juliaca. [Universidad Peruana Unión].https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/6431/Rosselyn_Tesis_Li cenciatura_2023.pdf?sequence=9&isAllowed=y

Buss, A., y Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of personality and social psychology, 63(3), 452.

Cajahuanca, Y. (2022). Adicción a los videojuegos y agresividad en adolescentes del distrito de Santa anita, 2021 [Universidad Autónoma del Perú].

Calderón, R. (2022). Estadística de las Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares.

Calero (2024). Programa de habilidades sociales para prevenir las conductas agresivas en estudiantes de secundaria. Revista Científica Epistemia, 8(1), 52-60. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/EPT/article/view/2720/3049

Chóliz, M. y Marco, C. (2011). Patrón de Uso y Dependencia de Videojuegos en Infancia y Adolescencia. Anales de Psicología, 27(2), 418-426. http://www.redalyc.org/pdf/167/16720051019.pdf

Davelouis, V., F. (2020). Conductas agresivas y habilidades sociales en adolescentes del VII ciclo de secundaria de una Institución Educativa en San Juan de Miraflores, 2019. (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo, Lima.

Echeburúa, E., & Requesens, A. (2009). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Pirámide.

Estrada, E., Gallegos, N., Mamani, H., y Zuloaga, M. (2021). Autoestima y agresividad en estudiantes peruanos de educación secundaria. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(1), 81–87.

Estrada, E., y Mamani, H. (2020). Habilidades sociales y clima social escolar en estudiantes de educación básica. Revista Conrado, 16(746), 135–141. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500135

Estrada, E., Paricahua, J., Velasquez, L., Paredes, Y., Quispe, R., Farfán, M., Lavilla, W., Puma, M., y Gallegos, N. (2022). Dependencia a los videojuegos en estudiantes de educación secundaria de la Amazonía peruana. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 41(4), 242–250.

Flores, H. (2020). Dependencia de videojuegos y agresividad en adolescentes de la Institución Educativa Jorge Chávez, Tacna-Perú, 2019 [Tesis de maestría, Universidad Peruana Unión]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/533

Fuentes, L., y Pérez, L. (2015). Los videojuegos y sus efectos escolares en Sincelejo. Opción, 31(6), 318–328. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045571020.pdf

Garaigordobil, M. y Oñederra, J. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 243-256. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/49943759Gonçalves, B.,

Pimentel, C., Miranda, M. y Evangelista,T.(2020). “Brutal Kill!” Videojuegos violentos como predictores de agresión. Psico-USF, 25(2), 261-271. https://www.scielo.br/j/pusf/a/svdqhNdg9TnRHXcY3Rx4fnk/?lang=en

Geng, K., & Torres, I. (2023). Adaptación de la escala de habilidades sociales en estudiantes de nivel secundaria de Lima Metropolitana. Universidad César Vallejo. .http://www.scielo.br/pdf/ean/v13n2/v13n2a08.pdf. 2009 abr-jun; 13(2).

Gismero, E. (2010). Escala de Habilidades Sociales. (3° ed.). Madrid: TEA Ediciones, S.A

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill

Hidalgo M., Rodriguez L. y Muñoz M. 2023. Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia. Adolescere. 9(1)

Huamán, J. (2023). Dependencia a videojuegos y agresividad en adolescentes de una institución educativa particular de Piura, 2023. Journal of Neuroscience and Public Health, 4(1), 27–37

Huaripoma, C. (2023). Dependencia a los videojuegos y agresividad en estudiantes de secundaria de un colegio nacional del distrito de Lince, 2021 [Universidad Privada del Norte]. https://orcid.org/0000-0002-7778-3141

Instituto Nacional de Estadística e Informática (2023). El 91,3% de la población de 6 y más años de edad que usa internet accedió a través de un teléfono celular

León, T. (2020). Agresividad según género en adolescentes estudiantes de una Institución Educativa Estatal de Trujillo [Universidad Privada Antenor Orrego]. http://www.gonzalezcabeza.com/documentos/CRECIMIENTO_MICROBIANO.pdf

López, O., Pinargote, C., Cedeño, E., Zambrano, W., y Mendoza, M. (2021). El uso de videojuegos en el confinamiento y su incidencia psicológica y social en las personas. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, 633–646.

Martinez, J. (2020). Efectos de un programa de habilidades sociales sobre la agresividad en adolescentes de un colegio estatal de Comas. Universidad Ricardo Palma. http://repositorio.urp.edu.pe/handle/urp/1040

Martínez, A., y Campos, W. (2015). Correlación entre Actividades de Interacción Social Registradas con Nuevas Tecnologías y el grado de Aislamiento Social en los Adultos Mayores. Revista Mexicana de Ingeniería Biomédica VO - 36, 36(3), 181. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmib/v36n3/v36n3a4.pdf

Márquez, C., Quintero, K., Pérez, S., y Rodríguez, E. (2023). Relación entre el uso de videojuegos durante la pandemia de covid-19 y la conducta agresiva en adolescentes que regresan a clases presenciales después del periodo de confinamiento. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 133–144. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2023.n1.v2.2492

Matalinares, M., Yaringaño, J., Uceda, J., Fernández, E., Huari, Y., Campos, A. y Villavicencios, N. (2012). "Estudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y Perry. Revistas de investigación UNMSM, 15(1), 147-161. https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3674

Melodelgado, A., y Rodríguez, M. (2020). Habilidades sociales en niños y adolescentes. Una Revisión Teórica. 7(1), 69–75. http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/BoletinInformativoCEI/article/view/2200

Ministerio de Cultura (2020). Análisis ¿Cómo vamos en el consumo de videojuegos en el Perú?. Análisis de resultados de adquisición de bienes de la ENAPRES 2019.

Mondragón, G., Moscol, J., y Uriarte, E. (2023). Habilidades sociales en el contexto de la educación básica en Perú. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(30), 1962–1974. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.642

Mogollon, D., & Perez, J. (2024). Dependencia de videojuegos y agresividad en adolescentes de una institución educativa pública del distrito de Cayaltí, 2023. Universidad Señor de Sipán.

Obregón, G.(2023). Habilidades sociales y agresividad en estudiantes de 4to de secundaria de una Institución Educativa de Lima.

Palacios, H. (2017). Propiedades psicométricas de la escala de habilidades sociales (EHS) en estudiantes de secundaria de instituciones educativas públicas de Comas, 2017. Universidad César Vallejo. file:///C:/Users/ASUS/Documents/tesis funcionalidad familiar/aguilar_pp.pdf

Palomino, C. (2022). Agresividad y dependencia en estudiantes de secundaria del colegio privado de la ciudad de Cajamarca, 2021. [Universidad Autónoma del Perú]. http://repositorio.uch.edu.pe/xmlui/handle/uch/112%0Ahttp://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/13540/COMUNICACION_FAMILIAR_FAMILIA_FLORES_BENAVENTE_TANIA_NOELIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttp://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/ha

Pérez, E. R., & Medrano, L. (2010). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento, 2(1), 58–66.

Peñafiel P, Serrano G. (2010) Habilidades sociales. Madrid, España: Editorial EDITEX.

Quiroz, M. (2023). Dependencia a videojuegos y conducta agresiva en estudiantes de secundaria. Universidad Autónoma del Perú.

Quispe, N. (2021). Relación entre la conducta agresiva y las habilidades sociales en estudiantes del nivel secundaria de un colegio de Breña. Universidad Nacional Federico Villareal.

Reyes y Carhuatanta (2024). Adicción a los videojuegos y conducta agresiva de los estudiantes de una Institución Educativa de Chiclayo, 2023. Universidad Señor de Sipán. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/12427/Cunias%20Reyes%2c%20Yeny%20Fiorela%20-%20Vasquez%20Carhuatanta%2c%20Karina.pdf?sequence=12&isAllowed=y

Sánchez, J., Telumbre, J., y Castillo, L. (2021). Descripción del uso y dependencia a videojuegos en adolescentes escolarizados de ciudad del Carmen, Campeche. Health and Addictions / Salud y Drogas, 21(1), 1–14. https://doi.org/10.21134/HAAJ.V21I1.558

Salas, E., Merino, C., Chóliz, M., & Marco, C. (2017). Análisis psicométrico del test de dependencia de videojuegos (TDV) en población peruana. Universitas Psychologica, 16(4), 1. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy16-4.aptd

Velasco, C. (2021) Habilidades sociales y conductas agresivas en estudiantes de educación secundaria de la institución educativa publica “Cristo Rey” de Motupe-Lambayeque. Universidad Autónoma del Perú. https://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13067/13 46/Velasco%20Falla%2c%20Cris%20Yanet.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Published

2024-12-24

How to Cite

Quenta Hancco, M., & Puma Sapillado, K. (2024). Influence of Video Game Dependence and Social Skills on Aggressive Behavior in Adolescents from Juliaca. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 17(2), 48–58. https://doi.org/10.17162/rccs.v17i2.2104