Burnout Syndrome in nursing students at a private university. Medellín
DOI:
https://doi.org/10.17162/rccs.v14i1.2090Keywords:
Burnout, Fatigue, Nursing Students, Occupational StressAbstract
Objective: To determine the level of burnout and explore its correlations with sociodemographic factors in nursing students in a semester at a university in Medellin. Methodology: It was used a quantitative approach with an observational-descriptive and cross-sectional design. The selection of the population was probabilistic and non-randomized, utilizing the Maslach Burnout Inventory - Student Survey (with a Cronbach's alpha of 0.86) to assess academic fatigue across three dimensions. Results: The average age of students was 23.25 years, with 70% being female. Of the participants, 40% were auxiliaries, and 30% were employed. Forty-five percent of students scored high levels of burnout, while 55% exhibited levels ranging from moderate to extreme. In terms of subscales, 100% showed high scores in cynicism, and 74% reported low scores in academic self-efficacy. Conclusion: This research revealed that all students experienced some degree of burnout, indicating a concerning prevalence in the studied sample. However, analyses did not unveil significant correlations between burnout levels and being an auxiliary nurse or engaging in employment-related activities. These findings suggest that more complex factors may influence the manifestation of academic burnout in nursing students, emphasizing the need for in-depth exploration in future research.
Downloads
References
Avecillas, J., Mejía, I., Contreras, J., & Quintero, Á. (2021). Burnout académico. Factores influyentes en estudiantes de enfermería. Revista Eugenio Espejo, 15 (2), 1-10.
Banda, J., Robles Francia, V. H., Robles, V., & Lussier, R. (2021). Validación del Maslach Burnout Inventory en estudiantes universitarios de El Bajío mexicano. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12 (23), 1-21. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1092
Blog. (2016, abril 11). Estadisticando: Escala Maslach Burnout Inventory (MBI) [Blogger]. ESTADISTICANDO. http://estadisticando.blogspot.com/2016/04/escala-maslach-burnout-inventory-mbi.html
Bohórquez, C., Clavijo, J., Martín, L., & Rojas, V. (2021). Síndrome de Burnout en estudiantes de ciencias de la salud revisión de la literatura [Universidad El Bosque]. https://repositorio.unbosque.edu.co/handle/20.500.12495/6974
Bolaños, N., & Rodríguez, N. (2016). Prevalencia del Síndrome de Burnout académico en el estudiantado de Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Enfermería Actual de Costa Rica, 31, 1-20. https://doi.org/10.15517/revenf.v0i31.24519
Bustos, L., & Pérez, L. (2018). Burnout académico en estudiantes de enfermería [Universidad ECCI]. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.ecci.edu.co/bitstream/handle/001/1114/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Castillo, S. (2001). El Síndrome de «Burn Out» o Síndrome de Agotamiento Profesional. Medicina Legal de Costa Rica, 17 (2), 1-3.
Foronda, D., Ciro, D., & Berrío, N. (2018). Síndrome de Burnout en personal de la salud latinoamericano. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 10 (2), Article 2. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n2a07
Gutiérrez, O., Loboa, N., & Martínez, J. (2018). Prevalencia del Síndrome de Burnout en profesionales de enfermería de la Orinoquia colombiana, 2016. Universidad y salud, 20 (1), 1-7. http://dx.doi.org/10.22267/rus.182001.107
Hederich, C., & Caballero, C. (2016). Validación del cuestionario Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS) en contexto académico colombiano. Revista CES Psicología, 9 (1), 1-15.
Juárez, A. (2020). Síndrome de burnout en personal de salud durante la pandemia COVID-19: Un semáforo naranja en la salud mental. 52 (4), 1-8. https://doi.org/10.18273/revsal.v52n4-2020010
Leal, E., & Montes, A. (2021). Detección del Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería de la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista Salud y Bienestar social [ISSN: 2448-7767], 5 (1), Article 1.
Liébana, C., Fernández, M. E., & Morán, C. (2017). Relación entre la inteligencia emocional y el burnout en estudiantes de enfermería. Psychology, Society & Education, 9 (3), 1-10.
Martínez, A. (2010). El síndrome de burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia, 112, 1-40. http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.112.42-80
Núñez, L. (2017). Predictores del burnout académico en estudiantes de enfermería de las universidades nacionales de Áncash. Aporte Santiaguino, 10 (1), 1-11. https://doi.org/10.32911/as.2017.v10.n1.179
Reynoso, J., Jiménez-Sánchez, R. C., Arias-Rico, J., Flores-Chávez, O. R., Revoreda-Montes, C. A., & Ruvalcaba-Ledezma, J. C. (2021). Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 10 (19), Article 19. https://doi.org/10.29057/icsa.v10i19.7339
Saborío, L., & Hidalgo, L. F. (2015). Síndrome de Burnout. Medicina Legal de Costa Rica, 32(1), 1-5.
Santes, M., Meléndez, S., Martínez, N., Ramos, I., Preciado, M., & Pando, M. (2009). La salud mental y predisposición a síndrome de burnout en estudiantes de enfermería. Revista chilena de salud Pública, 13 (1), 1-7.
Serrano, F., Salguero, J., Ayala, J., García, M., Meza, J., & Mejia, C. (2016). Síndrome de Burnout en estudiantes de seis facultades de medicina de Colombia, 2016-1: Estudio multicéntrico. Ciencia e Investigación Medico Estudiantil Latinoamericana, 21 (2), 1-7. https://doi.org/10.23961/cimel.2016.212.642
Uribe, M., & Illesca, M. (2017). Burnout en estudiantes de enfermería de una universidad privada. Investigación en educación médica, 6 (24), 1-7.
Vivas, S. D., & Fonseca Muñoz, M. (2019). Síndrome de Burnout, de un fenómeno laboral a un diagnóstico médico. Revista Colombiana de Salud Ocupacional, 9 (1), 1-7.
Voicu, A., García, B., Sacristán, P., & Tosaus, P. (2021). Burnout académico en estudiantes de enfermería: Revisión bibliográfica. Revista Sanitaria de Investigación, 2 (6), 1-16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Beatriz Omaira Torres Avendaño , Olga Elena García Serna , Paola del Pilar Bucarey Retamal, Karol Alexandra Liévano García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)