Adaptation and psychometric validation of the social anxiety scale (EDAS) in high school students
DOI:
https://doi.org/10.17162/rccs.v14i1.2064Keywords:
Anxiety, Social anxiety, Teenager, High school studentsAbstract
The objective of the research was to adapt and analyze the psychometric properties of the Social Anxiety Detection Scale (EDAS), in a sample of students from a secondary educational institution in the city of Juliaca. The study methodology corresponds to a non-experimental design with a cross-section due to its application at a single point in time, at the same time it is instrumental and has a quantitative approach due to the use of numerical models for data processing. The instrument is made up of 26 items distributed in two dimensions, where the first two items are dichotomous and cannot be graded, and the rest of the items have a Likert scale. The study population is made up of 331 students with an average age between 14 and 17 years and of both sexes. To obtain content validity, the expert judgment method was used, through the criteria of 6 judges, who evaluated the clarity, context, congruence and construct domain, where an Aiken V value of V=0.906 was obtained. Regarding the analysis of the processing, descriptive statistics and confirmatory analysis were carried out and to analyze the suitability of the original model, the structural equation model was used. Thanks to the confirmatory factor analysis, a model of 16 items divided into two factors was demonstrated (CFI=0.995, TLI= 0.993, RMSEA=0.076) with acceptable reliability (α=0.932, ω=0.933; 95% CI). In conclusion, it is a valid and reliable instrument.
Downloads
References
Alccalaico Mamani, M. (2012). Características del trastorno de ansiedad social o fobia social en el adolescente. Revista Científica de Ciencias de La Salud, 61–68. https://doi.org/https://doi.org/10.17162/rccs.v5i1.179
Bravo Calderon, M. A., & Padrós Blázquez, F. (2014). Modelos explicativos de la fobia social: Una aproximación cognitivo-conductual Explanatory models of social phobia: An approach cognitive-behavioral. Uaricha, 11(24), 134–147. http://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/82
Burguillos Peña, A. I., & Contreras Acosta, M. (2019). Sentido de coherencia y fobia social: Un estudio descriptivo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4. https://doi.org/https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v4.1534
Caguana-Sopa, M., & Tobar-Viera, A. (2022). La funcionalidad familiar y su relación con la ansiedad en adolescentes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 10039–10053. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4118
Campo-Arias, A., Vanegas-García, J. L., & Herazo, E. (2017). Orientación sexual y trastorno de ansiedad social: Una revisión sistemática. REV CHIL NEURO - PSIQUIAT, 93–102. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272017000200004
Castillo, P. M., Neira Romeral, P. P., Marín Martín, C., & Gómez Gutierrez, M. (2019). Evaluación y tratamiento de un caso de trastorno de ansiedad social. Revista de Casos Clínicos de Salud Mental, 63–77.
De Miranda Ramos, M., Rito, S. H., & Cerqueira-Santos, E. (2021). Ansiedade social: gênero, orientação sexual e classe social. Revista Sul-Americana de Psicologia, 9(1), 83–104. https://doi.org/10.29344/2318650x.1.2830
Doral Fábregas, F., Rodríguez Ardura, I., & Meseguer Artola, A. (2018). Modelos de ecuaciones estructurales en investigaciones de ciencias sociales: Experiencia de uso de Facebook. Revista de Ciencias Sociales, 22–40.
Fonseca D’EL Rey, G. J., & Pacini, C. A. (2006). Terapia cognitivo - comportamental da fobia social: Modelos e técnicas. Psicologia Em Estudo, 11, 269–275.
Franco-Jimenez, R. A. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Ansiedad Social de Liebowitz en estudiantes universitarios peruanos. Persona, 023(2), 73–86. https://doi.org/10.26439/persona2020.n023(2).4903
González-Domenech, P., Gutiérrez, B., Muñoz-Negro, J. E., Molina, E., Rivera, M., & Cervilla, J. A. (2021). Epidemiología de la fobia social en Andalucía. Revista de Psiquiatria y Salud Mental. https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2021.09.006
Hernández González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000300002
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas Cuantitativa Cualitativa y Mixta. In McGRAW-HILL INTERAMERICANA.
Jiménez López, M. L., Sánchez Aragón, R., & Valencia Cruz, A. (2013). Escala de ansiedad social para adolescentes: confiabilidad y validez en una muestra mexicana. Psicología Ibenoamericana, 21(2), 72–84. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=133930525008
Lozano-Vargas, A., & Vega-Dienstmaier, J. M. (2018). Construcción y propiedades psicométricas de la Escala de Ansiedad de Lima de 20 ítems (EAL-20). Revista de Neuro-Psiquiatria, 81(4), 226. https://doi.org/10.20453/rnp.v81i4.3437
Marín- Ramírez Alonso Humberto, Martínez- Díaz German Jesús, & Ávila- Avilés José Manuel. (2015). Detección de sintomatología de ansiedad social y factores asociados en adolescentes de Motul, Yucatán, México. Rev Biomed.
Merino Soto, C., & Livia Segovia, J. (2009). Intervalos de confianza asimétricos para el índice la validez de contenido: Un programa Visual Basic para la V de Aiken. Anales de Psicología, 25, 169–171. http://revistas.um.es/analesps
Merino Soto, C., & Segovia, J. L. (2009). Intervalos de confianza para el índice de contenido: Un programa visual basic para la V de Aiken. Anales de Psicología, 25, 169–171. http://revistas.um.es/analesps
Ministerio de Salud. (2018). Lineamientos de política sectorial en salud mental Perú 2018. Dirección de Salud Mental, 54. http://www.minsa.gob.pe
Morán, V. E., Azpilicueta, A. E., Cupani, M., & García- Lopez, L. J. (2019). Validación del inventario de fobia social y ansiedad social - forma breve para universitarios argentinos. Avaliacao Psicologica, 18(2), 147–155. https://doi.org/10.15689/AP.2019.1802.16760.05
Olivares, J. (2011). Catorce años de intervención en adolescentes con fobia social (1997-2011). Información Psicológica, 90–109.
Olivares Rodríguez, J., Piqueras Rodríguez, J. A., & Sánchez- García Raquel. (2004). Escala para la detección de la ansiedad social (EDAS): Estructura factorial y fiabilidad en una muestra de adolescentes entre 14 y 18 años. Psicología Conductual, 12(2), 251–268.
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol, 35(1), 227–232.
Paredes Rengifo, L. A. (2018). “Evidencias de validez de la escala para la detección de la ansiedad social en adolescentes del distrito de la Esperanza” [Licenciatura, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/24452/paredes_rl.pdf?sequence=1
Pérez, E. R., & Medrano, L. (2010a). Análisis Factorial Exploratorio: Bases Conceptuales y Metodológicas. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento, 2(1), 58–66. www.psyche.unc.edu.ar/racc
Pérez, E. R., & Medrano, L. (2010b). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento, 2(1), 58–66. www.psyche.unc.edu.ar/racc
Piqueras, J. A., Olivares, J., Vera-Villarroel, P., Marzo, J. C., & Kuhne, W. (2012). Invarianza factorial de la Escala para la Detección de Ansiedad Social (EDAS) en adolescentes españoles y chilenos. Anales de Psicología, 28(1), 203–214. http://revistas.um.es/analesps
Piqueras Rodríguez, J. A., & Olivares Rodríguez, J. (2011). Fobia social en la adolescencia. Mente y Cerebro, January 2011.
Reidl-Martínez, L. M. (2013). Confiabilidad en la medición. Inv Ed Med, 2(6), 107–111. www.elsevier.com.mx
Rodríguez Pérez Magaly. (2019). El conocimiento sobre el desorden de ansiedad social. Revista Griot, 11(1).
Romero Pulido, R. (2022). La ansiedad social en adolescentes y jóvenes que están cumpliendo alguna medida judicial frente a los que no están cumpliendo. IPSE-Ds, 15, 87–95.
Salazar, I. C., Merino-Soto, C., & Caballo, V. E. (2019). Propiedades psicométricas del Cuestionario de ansiedad social para adultos (CASO) en Perú. Psychologia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297261276012
Salazar, I., Caballo, V., Arias, V., Curtiss, J., Rossitto, A., Gómez Araujo, R., Herrera Puente, J., Coello, M., Gamarra, O., Sanguino Andrés, R., Hofmann, S., del Moral Bernal, S., Herrera Giner, P., & Royuela, Á. (2022). Aplicación internacional del programa “Intervención multidimensional para la ansiedad social” (IMAS): II. Eficacia del tratamiento para problemas relacionados con la ansiedad social. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 30(1), 19–49. https://doi.org/10.51668/bp.8322102s
Samaniego Pinho, A., & Buenahora Bernal, M. (2016a). Variables relacionadas con ansiedad social en adolescentes: Un modelo de regresión lineal múltiple. Interacciones, 2(2), 109–122. http://revistainteracciones.com
Samaniego Pinho, A., & Buenahora Bernal, M. (2016b). Variables relacionadas con ansiedad social en adolescentes: un modelo de regresión lineal múltiple. Interacciones. Revista de Avances En Psicología, 2(2), 109. https://doi.org/10.24016/2016.v2n2.40
Sánchez Sánchez, R. (2021). El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Lat. Am. J. Phys. Educ, 15(3). http://www.lajpe.org
Schaefer, H., & G. Patricia Rubí. (2015). Abordaje narrativo y estratégico en el trastorno de ansiedad social. Rev. Chil. Neuro-Psiquiat, 35–43.
Sierra, J. C., & Zubeidat, I. (2006). Factores asociados a la ansiedad y fobia social. Revista Mal-Estar e Subjetividade, 2, 472–517.
Solis Calcina, G. L., & Manzanares Medina, E. (2019). Control Psicológico parental y problemas internalizados y externalizados en adolescentes de Lima Metropolitana. Revista Colombiana de Psicología.
Ventura - León, J. (2022). De regreso a la validez basada en el contenido. Adicciones, 34. https://doi.org/10.1177/2167702616657069
Vera-Villarroel, P., Olivares-Rodríguez, J., Kuhne, W., Rosa Alcázar, A. I., Santibánez, C., & López-Pina, J. A. (2006). Propiedades psicométricas de la Escala para la Detección de la Ansiedad Social (EDAS) en una muestra de adolescentes chilenos. © International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 795–806.
Zubeidat, I., Salinas, J. M., & Sierra, J. C. (2007). Escala de Miedo a la Evaluación Negativa y Escala de Evitación y Malestar Social: fiabilidad y validez en una muestra de adolescentes españoles Fear of Negative Evaluation Scale and Social Avoidance and Distress Scale: Reliability and validity in a Spanish adolescents sample (Vol. 18).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irma valencia lizarraga, Judith Valeria Aguilar Quispe, Quispe Mamani Alcides
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)