Fear, stress and resilience in nursing students about their return to hospital practices, post health emergency in a private university, Juliaca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v16i1.1992

Keywords:

Fear, Stress, Anxiety, Hospital practices, Nursing

Abstract

 Objective: To determine the relationship between fear, stress and resilience in nursing students on their return to hospital practices, post health emergency in a private university, Juliaca, 2022. Methods: Quantitative approach, cross-sectional multiple correlational type; as well as it has a non-experimental design. A total of 300 nursing students from third to seventh cycle participated. Regarding the analysis, the descriptive analysis was performed with measures of central tendency, while the inferential one with Spearman’s Rho correlation. Results: The correlation analyzes determined that there is a relationship between the variables (p<0.05), as well as low levels of fear (60.3%), means of stress (71%) and means of resilience (54.3%). Conclusions: Resilience is supposed to be an important factor and is negatively related to stress and fear, so high levels of resilience would allow low levels of fear and stress.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhtarul Islam, M., Barna, S. D., Raihan, H., Nafiul Alam Khan, M., & Tanvir Hossain, M. (2020). Depresión y ansiedad entre estudiantes universitarios durante la pandemia de COVID-19 en Bangladesh: una encuesta transversal basada en la web. PLoS ONE, 15(8 August), 1-8. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238162.

American Psychological Association (2021). El camino a la resiliencia. https://www.apa.org/topics/ resilience/camino#:~:text=La%20resiliencia%20 es%20el%20proces o,estresantes%20del%20 trabajo%20o%20financieras

Cifuentes,C.,Vásquez,A.,Canas,S.,Henao,M.,Torres, H., Fonseca, J. N., Jiménez, J., & Gutiérrez,V. (2022). Estrategia de comunicación para la salud mental : Afrontamiento post-confinamiento en estudiantes de Enfermería y otras disciplinas. Investigación En Familia, 3(2021). doi: https://doi. org/10.22579/27448592.805.

Cuba, H. (2021). Acciones, impactos y consecuencias del covid-19. https://hdl.handle. net/20.500.12971/59.

Espinosa, Y., Mesa, D., Díaz, Y., Carballo, L., & Mesa, M. (2020). Estudio del impactopsicológico de la Covid-19 en estudiantes de ciencias médicas. Revista cubana de salud pública. Revista Cubana de Salud Pública., 46, 1–17. http://scielo.sld.cu/ pdf/rcsp/v46s1/1561-3127-rcsp-46-s1- e2659.pdf

George, G., & Thomas, M. R. (2020). Efectos y estrategias de los estudiantes universitarios en cuarentena – COVID-19. Asian Education and Development Studies, 10(4), 565–573. https:// doi.org/10.1108/AEDS-04-2020-0054

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education

Huaire, E., Arteta, H., Llanos, K., & Gómez, D. (2022). Resilient Attitudes and Fear of Contagion of COVID-19 in Secondary School Students in Peru and Mexico. Revista de Filosofia (Venezuela), 39(Especial), 728–744. https://doi.org/10.5281/ zenodo.6468880

Huanambal, D., Serres, S., & Ibañez, D. (2020). Evolución del temor al COVID 19 en estudiantes argentinos durante la pandemia. Congreso Argentino de Neuropsiquiatría y Neurociencia Cognitiva, 3, 11469. https://congresoana.org/wp- content/uploads/2020/12/HUANAMBAL- D.pdf.

Koppmann, A., Cantillano, V., & Alessandri, C. (2021). Distrés Moral Y Burnout En El Personal De Salud Durante La Crisis Por Covid-19. Revista Médica Clínica Las Condes, 32(1), 75–80. https://doi. org/10.1016/j.rmclc.2020.12.009.

Leija, C., & Olivera, H. (2020). Plan de Respuesta Estratégica de Enfermería ante covid-19. In ENFERMERÍA Y COVID-19: la voz de sus protagonistas. https://www.aladefe.org/noticias/ Enfermeria_y_Covid.pdf

Lindsey, B. J., Fabiano, P., & Stark, C. (2009). The Prevalence and Correlates of Depression Among College Students. College Student Journal, 43(4), 999–1014. http://search.ebscohost.com/login.as px?direct=true&db=aph&AN=55492477&site=eh ost-live.

Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., & Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), e17–e18. https://doi. org/10.1016/S2215-0366(20)30077-8.

Nizama, A. (2021). Covid-19 en el Perú: aumentan casos de ansiedad , estrés y depresión. Universidad San Ignacio de Loyola. https:// www.usil.edu.pe/noticias/covid-19-en-el-peru- aumentan-casos- de-ansiedad-y-depresion.

Ozamiz, N., Dosil, M., Picaza, M., & Idoiaga, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saude Publica, 36(4), 1–10. https:// doi.org/10.1590/0102-311X00054020.

Permuy, M. (2011). Manual de bases biológicas del comportamiento humano. Psicobiología del estrés. In Universidad de la República (Vol. 66). https://www.colibri.udelar.edu.uy/ jspui/bitstream/20.500.12008/21091/1/Manual- de-bases-biológicas-del-comportamiento- humano(1).pdf#page=177.

Ramón-Arbués, E., Gea-Caballero, V., Granada- López, J. M., Juárez-Vela, R., Pellicer-García, B., & Antón-Solanas, I. (2020). La prevalencia de depresión, ansiedad y estrés y sus factores asociados en estudiantes universitarios. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 1–15. https://doi. org/10.3390/ijerph17197001

Rodríguez de los Ríos, L. A., Carbajal Llanos, Y. M., Narvaez Aranibar, T., & Gutiérrez Vásquez, R. J. (2020). Impacto emocional por COVID-19 en estudiantes universitarios. Un estudio comparativo. Revista EDUCA UMCH, 1(16), 14. https://doi.org/10.35756/educaumch.202016.153.

Subirón-Valera, A., Carmen Lucha-López, A., Rodríguez-Roca, B., Urcola-Pardo, F., Anguas- Gracia,

A., José Satústegui-Dorda, P., Teresa Fernández- Rodrigo, M., & Antón-Solanas, I. (2022). Distrés psicológico y miedo a la Covid-19 en estudiantes de enfermería antes de la colocación clínica: un estudio transversal. Revista Da Escola de Enfermagem Da USP, 56, 1–10. https://doi. org/10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0548es

Tremeau, V. (2022). La pandemia de COVID-19 dispara la depresión y la ansiedad | Noticias ONU. Historias Humanas Noticias ONU, 19, 6–9. https://news.un.org/es/story/2022/03/1504932.

Valero, N., Velez, M., Duran, A., & Torres, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estres,miedo,ansiedad y depresion. Enfermeria Investiga. Investigacion, Vinculacion, Docencia y Gestion, 5(3), 63–70. https://doi.org/http://dx.doi. org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020.

Published

2023-06-30

How to Cite

Mamani Limachi, R. ., & Flores Pinto, J. (2023). Fear, stress and resilience in nursing students about their return to hospital practices, post health emergency in a private university, Juliaca. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 16(1), 102–110. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i1.1992