Fear, stress and resilience in nursing students about their return to hospital practices, post health emergency in a private university, Juliaca
DOI:
https://doi.org/10.17162/rccs.v16i1.1992Keywords:
Fear, Stress, Anxiety, Hospital practices, NursingAbstract
Objective: To determine the relationship between fear, stress and resilience in nursing students on their return to hospital practices, post health emergency in a private university, Juliaca, 2022. Methods: Quantitative approach, cross-sectional multiple correlational type; as well as it has a non-experimental design. A total of 300 nursing students from third to seventh cycle participated. Regarding the analysis, the descriptive analysis was performed with measures of central tendency, while the inferential one with Spearman’s Rho correlation. Results: The correlation analyzes determined that there is a relationship between the variables (p<0.05), as well as low levels of fear (60.3%), means of stress (71%) and means of resilience (54.3%). Conclusions: Resilience is supposed to be an important factor and is negatively related to stress and fear, so high levels of resilience would allow low levels of fear and stress.
Downloads
References
Akhtarul Islam, M., Barna, S. D., Raihan, H., Nafiul Alam Khan, M., & Tanvir Hossain, M. (2020). Depresión y ansiedad entre estudiantes universitarios durante la pandemia de COVID-19 en Bangladesh: una encuesta transversal basada en la web. PLoS ONE, 15(8 August), 1-8. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238162.
American Psychological Association (2021). El camino a la resiliencia. https://www.apa.org/topics/ resilience/camino#:~:text=La%20resiliencia%20 es%20el%20proces o,estresantes%20del%20 trabajo%20o%20financieras
Cifuentes,C.,Vásquez,A.,Canas,S.,Henao,M.,Torres, H., Fonseca, J. N., Jiménez, J., & Gutiérrez,V. (2022). Estrategia de comunicación para la salud mental : Afrontamiento post-confinamiento en estudiantes de Enfermería y otras disciplinas. Investigación En Familia, 3(2021). doi: https://doi. org/10.22579/27448592.805.
Cuba, H. (2021). Acciones, impactos y consecuencias del covid-19. https://hdl.handle. net/20.500.12971/59.
Espinosa, Y., Mesa, D., Díaz, Y., Carballo, L., & Mesa, M. (2020). Estudio del impactopsicológico de la Covid-19 en estudiantes de ciencias médicas. Revista cubana de salud pública. Revista Cubana de Salud Pública., 46, 1–17. http://scielo.sld.cu/ pdf/rcsp/v46s1/1561-3127-rcsp-46-s1- e2659.pdf
George, G., & Thomas, M. R. (2020). Efectos y estrategias de los estudiantes universitarios en cuarentena – COVID-19. Asian Education and Development Studies, 10(4), 565–573. https:// doi.org/10.1108/AEDS-04-2020-0054
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education
Huaire, E., Arteta, H., Llanos, K., & Gómez, D. (2022). Resilient Attitudes and Fear of Contagion of COVID-19 in Secondary School Students in Peru and Mexico. Revista de Filosofia (Venezuela), 39(Especial), 728–744. https://doi.org/10.5281/ zenodo.6468880
Huanambal, D., Serres, S., & Ibañez, D. (2020). Evolución del temor al COVID 19 en estudiantes argentinos durante la pandemia. Congreso Argentino de Neuropsiquiatría y Neurociencia Cognitiva, 3, 11469. https://congresoana.org/wp- content/uploads/2020/12/HUANAMBAL- D.pdf.
Koppmann, A., Cantillano, V., & Alessandri, C. (2021). Distrés Moral Y Burnout En El Personal De Salud Durante La Crisis Por Covid-19. Revista Médica Clínica Las Condes, 32(1), 75–80. https://doi. org/10.1016/j.rmclc.2020.12.009.
Leija, C., & Olivera, H. (2020). Plan de Respuesta Estratégica de Enfermería ante covid-19. In ENFERMERÍA Y COVID-19: la voz de sus protagonistas. https://www.aladefe.org/noticias/ Enfermeria_y_Covid.pdf
Lindsey, B. J., Fabiano, P., & Stark, C. (2009). The Prevalence and Correlates of Depression Among College Students. College Student Journal, 43(4), 999–1014. http://search.ebscohost.com/login.as px?direct=true&db=aph&AN=55492477&site=eh ost-live.
Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., & Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), e17–e18. https://doi. org/10.1016/S2215-0366(20)30077-8.
Nizama, A. (2021). Covid-19 en el Perú: aumentan casos de ansiedad , estrés y depresión. Universidad San Ignacio de Loyola. https:// www.usil.edu.pe/noticias/covid-19-en-el-peru- aumentan-casos- de-ansiedad-y-depresion.
Ozamiz, N., Dosil, M., Picaza, M., & Idoiaga, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saude Publica, 36(4), 1–10. https:// doi.org/10.1590/0102-311X00054020.
Permuy, M. (2011). Manual de bases biológicas del comportamiento humano. Psicobiología del estrés. In Universidad de la República (Vol. 66). https://www.colibri.udelar.edu.uy/ jspui/bitstream/20.500.12008/21091/1/Manual- de-bases-biológicas-del-comportamiento- humano(1).pdf#page=177.
Ramón-Arbués, E., Gea-Caballero, V., Granada- López, J. M., Juárez-Vela, R., Pellicer-García, B., & Antón-Solanas, I. (2020). La prevalencia de depresión, ansiedad y estrés y sus factores asociados en estudiantes universitarios. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 1–15. https://doi. org/10.3390/ijerph17197001
Rodríguez de los Ríos, L. A., Carbajal Llanos, Y. M., Narvaez Aranibar, T., & Gutiérrez Vásquez, R. J. (2020). Impacto emocional por COVID-19 en estudiantes universitarios. Un estudio comparativo. Revista EDUCA UMCH, 1(16), 14. https://doi.org/10.35756/educaumch.202016.153.
Subirón-Valera, A., Carmen Lucha-López, A., Rodríguez-Roca, B., Urcola-Pardo, F., Anguas- Gracia,
A., José Satústegui-Dorda, P., Teresa Fernández- Rodrigo, M., & Antón-Solanas, I. (2022). Distrés psicológico y miedo a la Covid-19 en estudiantes de enfermería antes de la colocación clínica: un estudio transversal. Revista Da Escola de Enfermagem Da USP, 56, 1–10. https://doi. org/10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0548es
Tremeau, V. (2022). La pandemia de COVID-19 dispara la depresión y la ansiedad | Noticias ONU. Historias Humanas Noticias ONU, 19, 6–9. https://news.un.org/es/story/2022/03/1504932.
Valero, N., Velez, M., Duran, A., & Torres, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estres,miedo,ansiedad y depresion. Enfermeria Investiga. Investigacion, Vinculacion, Docencia y Gestion, 5(3), 63–70. https://doi.org/http://dx.doi. org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)