Parenting styles and aggressive behaviors in adolescents from a public educational institution, Juliaca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v16i1.1982

Keywords:

Agressive behavior, Parental upbringing, Adolescents

Abstract

Objective: to determine the relationship between parenting styles and the level of aggressive behavior in adolescents from a public educational institution, Juliaca, 2022. Methodology: qualitative approach of correlational level, non-experimental design. On the other hand, the population was 796 subjects of both sexes from 14 to 17 years of age that represent a non-probabilistic type of convenience sample. The instruments used were the "Parenting Styles Scale" prepared by Lawrence Steinberg 1991 and adapted in Peru by Merino and Arndt (2004) and the Aggression Questionnaire (AQ) prepared by Arnold H. Buss and Mark Perry in 1992 in the United States and adapted in Peru by Matalinares      in 2012. Results: at the conclusion of this investigation, it was found in the results that there is a significant relationship where the significance level is 0.000. Conclusion: there is a direct relationship between both variables.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Musitu, G., & García, J. F. (2004). Escala de estilos de socializacion parental en adolescencia. Madrid: TEA. Obtenido de https://www.uv.es/garpe/ C_/L_/Musitu_Garcia_2004.pdf

Anaya Uscamayta, E. (agosto - 2021). Funcionalidad familiar y estilos de crianza en adolescentes de Carabaya-Perú, 2021. Revista científica de ciencias de la salud, ISSN: 2411-0094. Obtenido de https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/ handle/20.500.12840/4722/Eder_Tesis_ Licenciatura_2021.pdf?sequence=1

Arias Gallegos, W. (2013). Agresión y violencia en la adolescencia: La importancia en la familia. Obtenido de https://www.researchgate.net/ publication/292026216_Agresion_y_violencia_ en_la_adolescencia_La_importancia_de_la_ familia

Asto Rafaele, E. (2021). estilos de crianza y agresividad en estudiantes de una institución educativa de huancayo-junín 2021. Huancayo- Junin. Obtenido de https://repositorio.continental. edu.pe/bitstream/20.500.12394/11055/1/IV_ FHU_501_TE_Asto_Rafaele_2021.pdf

Benito Ávila, E. B., & De la Cruz Lara, R. M. (2018). Estilos de crianza de las estudiantes con conductas agresivas de la Institución Educativa Santa Maria Reyna de Huancayo. Huancayo - Perú.

Bicerra Chavez, G., & Chavez Vargas, K. M. (2021). ESTILOS DE CRIANZA Y CONDUCTA AGRESIVA EN ESTUDIANTES DE. Ucayali-Peru.

Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal ofPersonality and Social Psychology. 1992•. Vol. 63. No.3.

Coronel, C. P., Levin, M., & Mejail, S. (2011). Las habilidades sociales en adolescentes tempranos de diferentes contextos socioeconómicos. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Obtenido de https:// www.redalyc.org/pdf/2931/293122834012.pdf

Cosislla Cruzado, J., & Romero Torres, G. M. (2022). Estilo de crianza y conductas agresivas en adolescentes de una institución educativa del Callao, 2021. Lima: Universidad Peruana del Norte. Obtenido de https://repositorio.upn.edu. pe/bitstream/handle/11537/30124/Cosislla%20 Cruzado%2c%20Jovana%20-%20Romero%20 To rres%2c%20Giovanna%20Michelle. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Delgado Linares, I. (2012). Intervención con las familias y atención a menores en riesgo social. Madrid, España: (Eds.) paraninfo, SA (1).

Estrada Araoz, E. G., & Mamani Uchasara, H. J. (2019). Funcionamiento familiar y agresividad en estudiantes de educación primaria de Puerto Maldonado. Peruvian Journal of Health Care and Global Health 2019. 3(2), 70-74.

Gutierrez Sucasaca, N. M., & Arhuire Gonzales, J. W. (2018). Inteligencia emocional y agresión en los estudiantes de la Institución Educativa Secundaria Industrial “Simón Bolívar”, San Miguel 2017. San Miguel - San Román. Obtenido de https://repositorio.upeu.edu.pe/ handle/20.500.12840/1500

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill.: Mc Graw Hill Education ISBN: 978-1-4562-6096-5.

Huallpa Sanchez, E., & Tica Condori, M. L. (2021). Conducta agresiva reactiva y proactiva en adolescentes: Análisis en función del sexo y edad. Arequipa - Perú.

INEI, I. (2016). Nota de prensa (10/05/2016). Obtenido de https://www.inei.gob.pe/prensa/noticias/en- los-ultimos-12-meses-el-282-de-las-mujeres-de- 18-y-mas-anos-fueron-victimas-de-violencia-por- parte-del-esposo-o-companero-9039/

Jaccya Muñoz, Y. N. (2018). Estilos de crianza y conductas agresivas en adolescentes. Trujillo - Perú. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/ bitstream/handle/20.500.12692/24427/jaccya_ my.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Matalinares C, M., Yaringaño L, J., Uceda E, J., Fernández A, E., Huari T, Y., Campos G, A., & Villavicencio C, N. (2012). Estudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y Perry. Lima - Perú: Revista IIPSI - Facultad de Psicología - UNMSM.

Merino Soto, C., & Arnd, S. (2004). Análisis factorial confirmatorio de la Escala de Estilos de Crianza de Steinberg: validez preliminar de constructo. Chorrillos - Perú: Revista de Psicología de la PUCP. Vol. XXII, 2, 2004. Obtenido de https:// revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/ article/view/6857/6991

MINEDU, M. (2015). Sistema Especializado en atención de casos sobre Violencia Escolar- Perú. Plataforma SíseVe contra la Violencia Escolar del Ministerio de Educación.

MINEDU, M. (2017). En el Perú, 75 de cada 100 escolares han sufrido de violencia física y psicológica.

Oliva, A. (2006). Relaciones familiares y desarrollo adolescente. Barcelona: L’Anuario de psicología / The UB Journal of psychology, 37(3), 209-223.

Pascual Lacal, P. L. (2009). Teorías de Bnadura aplicadas al aprendizaje. Revista Digital “Innovación y experencias educativas”. Obtenido de https://archivos.csif.es/archivos/ andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/ pdf/Numero_23/PEDRO%20LUIS_%20 PASCUAL%20LACAL_2.pdf

Pinazo, D., García Prieto, L. T., & García Catellar, R. (agosto de 2020). Implementación de un programa basado en mindfulness para la reducción de la agresividad en el aula. Revista de Psicodidáctica; Volumen 25, número 1, 30 - 35. Obtenido de https://www.sciencedirect.com/science/article/ abs/pii/S1136103419300231?via%3Dihub

Ríos Farfán, J. A., & Barbosa Castro, A. I. (2017). Relación entre Estilos de Crianza y Agresividad en Adolescentes de un Colegio Público en Villavicencio. Villavicencio.

SíseVe. (2020). Número de casos reportados en el SíseVe a nivel nacional.

Vallet, M. (2006). Cómo educar a nuestros adolescentes. España: Barcelona: Praxis, 2006. Obtenido de https://www.iberlibro.com/servlet/ BookDetailsPL?bi=19184298579

Villagran Nimatuj, W. J. (2014). Bienestar psicológico y asertividad en el adolescente. Guatemala - Guatemala. Obtenido de http://biblio3.url.edu.gt/ Tesario/2014/05/22/Villagran-Wendy.pdf

Published

2023-06-30

How to Cite

Larico Viamonte, R., & Quispe Lupaca, E. V. . (2023). Parenting styles and aggressive behaviors in adolescents from a public educational institution, Juliaca. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 16(1), 15–25. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i1.1982