Styles of coping with stress and anxiety in young people from the Peruvian jungle during the health emergency

Authors

  • Adan Garcia Garcia Universidad Peruana Unión
  • Lizet Infante Alfaro Universidad Peruana Unión
  • Leisther Campos Altamirano Universidad Peruana Unión

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v2i15.1895

Keywords:

Coping styles, anxiety, stress.

Abstract

Objective: To determine if there is a significant relationship between styles of coping with stress
and anxiety in young people between the ages of 18 and 26 belonging to the San Martin region.
Methodology: Quantitative approach, of a descriptive correlational type and a non-experimental, crosssectional
design. The population was 303 participants, obtained through a non-probability sampling
for convenience. For data collection, the Lima Anxiety Scale (EAL-20) and the Coping with Stress
Questionnaire (COPE) were administered. Results: The results showed that there is a statistically
significant inverse relationship between two dimensions of stress coping styles, which are problemfocused
coping and emotion-focused coping, and anxiety (rho = -0.367, p = 0.000; rho = -0.339, p =
0.000 respectively).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apaza, P. C., Seminario, S. R., & Santa, C.
A. (2020). Factores psicosociales durante
el confinamiento por el Covid-19. Revista
Venezolana de Gerencia. 25(90), p. 402-
410. Recuperado de https://www.redalyc.org/
jatsRepo/290/29063559022/29063559022.pdf
Carver, C. S., Scheier, M. F., & Kumari, W. J. (1989).
Assessing Coping Strategies: A Theoretically
Based Approach. Journal of Personality
and Social Psychology. 56(2). Recuperado
de https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/
download;jsessionid=8CACC7DB897321C2EFD
08A742225BBF8?doi=10.1.1.1022.750&rep=
rep1&type=pdf
Cassaretto, B. M., & Chau, P. A. (2016). Afrontamiento
al Estrés: Adaptación del Cuestionario
COPE en Universitarios de Lima. Revista
Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion.
2(42). Recuperado de https://www.redalyc.org/
journal/4596/459653216010/html/
Castaño, E. F., & León, B. (2010). Estrategias de
afrontamiento del estrés y estilos de conducta
interpersonal. International Journal of Psychology
and Psychological Therapy. 10(2). Recuperado
de https://www.ijpsy.com/volumen10/num2/260/
estrategias-de-afrontamiento-delestrs-ES.pdf
Espinoza, E. M., Leiva, F. V., & Adriano, C. E.
(2022). Estilos de afrontamiento al estres y
satisfaccion con la vida en una muestra de
adultos peruanos en el contexto del COVID-19.
Revista de Investigacion en Ciencias Sociales y
Humanidades. 9(2). Recuperado de https://doi.
org/10.30545/academo.2022.jul-dic.3
Fuertes, F. H. (2020). La Psicología ante la Pandemia
de la COVID-19 en España. La Respuesta de
la Organización Colegial. Colegio Oficial de la
Psicología de Madrid. 31(2). Recuperado de
https://doi.org/10.5093/clysa2020a18
Fuster, D., Ocaña, Y., & Norabuena, R. (2021). Estilos
de afrontamiento al estres influyentes en la
solucion de problemas sociales en estudiantes
universitarios en aislamiento social por Covid-19.
Revista AVFT, 40(4), 410-417. Recuperado de
http://doi.org/10.5281/zenodo.5227522
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Pilar, B.
L. (2018). Metodologia de la investigacion.
Recuperado de https://www.esup.edu.pe/wpcontent/
uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20
Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%
ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20
ed.pdf
Huarcaya, V. J. (2020). Consideraciones sobre la
salud mental en la pandemia de COVID-19.
Revista Peruana de Medicina Experimental y
Salud Publica. 37(2). Recuperado de http://
dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419
Limache, Y. M., & Ochoa, C. R. (2020). Estilos de
socialización parental y afrontamiento al estrés
en usuarios de salud mental del hospital regional
de huancavelica – 2020. (Tesis de pregrado).
Universidad Peruana los Andes, Huancavelica,
Perú.
Lozano, V. A., & Vega, D. J. (2018). Construcción
y propiedades psicométricas de la Escala de
Ansiedad de Lima de 20 ítems (EAL-20). Rev
Neuropsiquiatr. 81(4). Recuperado de https://doi.
org/10.20453/rnp.v81i4.3437
Maldonado, G. (2021). Una vida libre de estres. New
Kensington, Pensilvania: Whitaker House.
Melgarejo, U. C. (27 de marzo de 2017). Afrontamiento
al estres y bienestar psicológico en trabajadores
de la subgerencia de salud y programas sociales
de la Municipalidad de Puente Piedra 2017.
(Tesis de Maestria). Universidad Cesar Vallejo.
Lima, Perú.
Palomino, O. C., & Huarcaya, V. J. (2020). Trastornos
por estrés debido a la cuarentena durante la
pandemia por la COVID-19. Horizonte medico
(Lima). 20(4). Recuperado de http://dx.doi.
org/10.24265/horizmed.2020.v20n4.10
Pérez, E. R., & Medrano, L. A. (2010). Análisis
Factorial Exploratorio: Bases Conceptuales
y Metodológicas. Revista Argentina de
Ciencias del Comportamiento (RACC). 2(1).
Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/
articulo?codigo=3161108
Quiliano, M., & Quiliano, M. (2020). Inteligencia
emocional y estrés académico en estudiantes
de enfermería. Scielo. 26(3). http://dx.doi.
org/10.4067/s0717-95532020000100203.
Ríos, E. M., Herrera, R. A., & Rojas, A. G. (2014).
Ansiedad dental: Evaluación y tratamiento.
Avances en Odontoestomatología. 30(1), p. 39-
46. Recuperado de https://scielo.isciii.es/pdf/
odonto/v30n1/original4.pdf
Rocha, D., Rui, G. A., & Costa., F. A. (2022). Stress,
cognitive appraisal, and burnout in social workers
of residential child care. Revista de Psicologia.
40(2). Recuperado de https://doi.org/10.18800/
psico.202202.016
Salgado, R. J., & Leria, D. F. (2018). Estrategias de
afrontamiento al estrés y síntomas patológicos en
universitarios ante un desastre socionatural de
aluvión de barro. Acta Colombiana de Psicología.
21(1), p. 170-182. Recuperado de https://doi.
org/10.14718/acp.2018.21.1.8
74 ISSN: 2411-0094 (en línea)
Revista Científica de Ciencias de la Salud, 2022: 15(2), 67-74
Vivanco, V. A.-S., Caycho, R. T., Carbajal, L. C., &
Grijalva, M. N. (2020). Ansiedad por Covid - 19
y salud mental en estudiantes universitarios.
Revista de Investigacion en Psicologia. 23(2), p.
197-215. Recuperado de https://doi.org/10.15381/
rinvp.v23i2.19241
Zarate, N., Soto, M., Martinez, E., Castro, M., Garcia,
R., & Lopez, N. (2021). Hábitos de estudio y
estrés en estudiantes del área de la salud. FEM:
Revista de la Fundación Educación Médica.
21(3), p.153-157. Recuperado de https://dx.doi.
org/10.33588/fem.213.948

Published

2022-12-28

How to Cite

Garcia Garcia, A. ., Infante Alfaro, L. ., & Campos Altamirano, L. . (2022). Styles of coping with stress and anxiety in young people from the Peruvian jungle during the health emergency. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 15(2), 67–74. https://doi.org/10.17162/rccs.v2i15.1895