Organizations of personal significance in adolescents according to the postrationalist model of Vittorio Guidano
DOI:
https://doi.org/10.17162/rccs.v14i2.1659Keywords:
post-rationalism, attachment, Organization of Personal Meaning, adolescents.Abstract
Objective: the work analyzes the Organizations of Personal Meaning (OSP) according to the postrationalist
model of Guidano, in adolescents. Methodology: quantitative approach, encompassing
a descriptive, cross-sectional, comparative and correlational study. The sample corresponded to the
total number of students from the first to the fourth year of secondary education and the instrument of
Evaluation of Relationships of Personal Meaning (OSP) was used, which describes OSP: depressive,
dápic, phobic and obsessive. Results: 36.4% of the studied sample has an obsessive OSP tendency.
Following this, 33.9% have a phobic OSP trend. The t-test showed differences according to gender in
depressive OSP (p = 0.007) and dpic OSP (p = 0.041). Conclusion: OSP as a dynamic construct allow
the analysis of attachment processes within the secondary community and within family ties.
Downloads
References
personalidad: El enfoque post racionalista.
Revista de Psicoterapia, 11(41), 93-102.
Balbi, J. (1994). Terapia cognitiva post racionalista:
Conversaciones con Vittorio Guidano. Buenos
Aires, Argentina: Editorial Biblos.
Carrillo, S.; Castro, J.; Penagos, A. y Rodriguez, M.
(2006). Apego, relaciones románticas y auto
concepto en adolescentes bogotanos. Psychol,
5(1), 21-36.
Cook, W. L. (2000). Understanding attachment
security in family context. Journal of Personality
and Social Psychology, 78, 285-294.
Coté, J. (2002). The role of identity capital in the
transition to adulthood: The individualization
thesis examined. Journal of Youth Studies, 5(2),
117-134.
Garreaud, A. M. y González, M. (1998). “Tranquilidad
artificial”. La teoría de Vittorio Guidano sobre
las organizaciones de significado personal y su
aplicación en un grupo de mujeres consumidoras
de Benzodiazepinas, sin prescripción de
especialistas COSAM Maipú, Chile 1997. Tesis
de licenciatura en Psicología, Universidad
Académica de Humanismo Cristiano, Santiago,
Chile.
Guidano, V. (1987). La complejidad de uno mismo:
Un enfoque evolutivo de la psicopatología y la
psicoterapia. New York: Guilford Press.
Guidano, V. (1991). El sí mismo en proceso.
Barcelona, España: Editorial Paidós.
Guidano, V. (1994). La terapia cognitiva desde una
perspectiva evolutivo constructivista. Roma,
Italia: Centro de Terapia Cognitiva de Roma.
Guidano, V. (1995). Desarrollo de la terapia cognitiva
post racionalista. Santiago, Chile: Editorial
Instituto de Terapia Cognitiva.
Hayek, F. (1952). The sensory order. Chicago:
University of Chicago Press.
Hazan, C. y Zaifman, D. (2008). Pair bonds as
attachments: Reevaluating the evidence. En
J. Cassidy y P. R. Shaver (Eds.), Handbook
of attachment: Theory, research and clinical
applications (pp. 436-455). New York: The
Guildford Press.
Lundy, B.; Field, T.; Lundy, B.; McBride, C. y Largie,
S. (1998). Same-sex and opposite-sex best
friend interactions among high school juniors and
seniors. Adolescence, 33(130), 279-289.
96 ISSN: 2411-0094 (en línea)
Revista Científica de Ciencias de la Salud, 2021: 14(2), 91-96
Moltedo, A. y Onetto, L. (2002). Las Organizaciones
de Significado Personal de Vittorio Guidano:
Una llave explicativa de la experiencia humana.
Psicoperspectivas, 1(1), 83-92. Recuperado
de: http://www.cognitivimarca.altervista.org/
Download/oneto_moltedo.pdf
Nardi, B. (2006). Rol de los procesos filogenéticos
y ontogenéticos en el desarrollo de las
organizaciones de significado personal.
Psicoperspectivas, 5(1). (49-64).
Overbeek, G.; Vollebergh, W.; Engels, C. y Meeus,
W. (2003). Parental attachment and romantic
relationships: Associations with emotional
disturbance during late adolescence. Journal of
Counseling Psychology, 50(1), 28-39. Recibido: 30/06/2021
Aceptado: 23/09/2021
Shaver (Eds) Handbook of attachment. Theory,
research and clinical applications, 319-335.
Nueva York: The Guilford Press.
Streitmatter, J. (1989). Ethnicity as a mediating
variable of early adolescent identity development.
Journal of Adolescence, 11(4), 335-346.
Thompson, R. A. (2000). The legacy of early
attachments. Child Development, 71(1), 145-
152. Recuperado de: http://people.uncw.edu/
hungerforda/Graduate%20Developmental/PDF/
thompson 2000.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)