Post-rationalist cognitive psychotherapy process: Experience in adolescents with emotional dysregulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v14i1.1488

Keywords:

Adolescence, psychotherapy, post-translational cognitive, emotional dysregulation.

Abstract

Objective: To understand the experience of adolescents with emotional dysregulation in a postrationalist
cognitive psychotherapy process. Methodology: Qualitative approach, adopting a
phenomenological perspective. It seeks to generate a grounded theory through a comprehensive
hypothesis from the post-rationalist cognitive theoretical model (Krause, 1995). Results: Significant
changes could be observed in the operated patients with respect to the main indicators of emotional
dysregulation that were made known during the first sessions, verbalized both by the patients and
the information obtained from the establishment from which they were derived. The adolescents were
able to experience emotions, at the level of understanding the sense of continuity they maintained and
how this is altered when they become an observer of themselves. Conclusions: It was possible to
accompany the adolescent in this process, experiencing and knowing the different aspects involved in
carrying out a therapy, both professionally and personally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cayupe, R. (2013). Diseño y validación de un
instrumento para evaluar los tipos de organización
de significado personal (OSP) predominantes
[Tesis, Magíster en Psicología Clínica de Adultos,
Universidad de Chile]. Repositorio Académico de
la Universidad de Chile. Recuperado de: http://
repositorio.uchile.cl/handle/2250/130690
Crittenden, P. (2006), A Dynamic-Maturational Model
of Attachment. Australian and New Zealand
Journal of Family Therapy, 27(2), 105-115. https://
doi.org/10.1002/j.1467-8438.2006.tb00704.x
Harcha, P. (2012, December). ¿Qué estilos de
apego o vínculo afectivo existen? El Espacio de
Priscilla Sobre Psicología y Psicoterapia . https://
prisciharcha.wordpress.com/2012/12/05/queestilos-
de-apego-o-vinculo-afectivo-existen/
Krause, M. (1995). La investigación cualitativa: un
campo de posibilidades y desafíos. Temas de
Educación, (7), 19-40.
León, A., y Tamayo, D. (2011). La psicoterapia cognitiva
posracionalista: un modelo de intervención
centrado en el proceso de construcción de la
identidad. Katharsis, 0(12), 37–58. https://doi.
org/10.25057/25005731.153
Marini, A., Moltedo, A., y Giordani, M. (2017).
Organización de significado personal en la
experiencia inmediata: cómo la personalidad
influye en la respuesta al estrés psicosocial en un
grupo de mujeres jóvenes. Panamerican Journal
of Neuropsychology, 0–3. Recuperado de: http://
www.cnps.cl/index.php/cnps/article/view/275
Méndez, S. (2012). La amistad en la adolescencia ::
El grupo de pares o amigos en el adolescente.
Innatia. Recuperado de:http://www.innatia.
com/s/c-consejos-para-los-padres/a-amistad-enadolescencia.
html
Naranjo, C., Gallardo, M., y Zepeda, M. (2010). Estilo
afectivo y estilos de personalidad internamente
orientados (Inward) y externamente orientados
(Outward): modelo de estilos emocionales
de personalidad. Revista Chilena de Neuro-
Psiquiatría, 48(4), 344–355. https://doi.
org/10.4067/s0717-92272010000500009
Pena, L., y Oliveira, C. (2015). Psicoterapia de Vittorio
Guidano e suas influências epistemológicas.
Psicologia Clinica, 27(1), 245–265. https://doi.
org/10.1590/0103-56652015000100014
Ruiz, A. (26 de octubre de 2007). La psicología y
la terapia cognitiva post-racionalista: Aspectos
teóricos y Clínicos [Conferencia Magistral]. XV
Congreso Mexicano de Psicología, Hermosillo,
México. Recuperado de: https://web.inteco.cl/
articulos/id/16
Torrente, F. y Harf, N. (1995). Nuevas perspectivas
de la psicoterapia cognitiva: Posracionalismo,
emoción y significado personal. Entrevista a
Vittorio Guidano, Michael Mahoney, Humberto
Maturana, Leslie Greenberg, Juan Balbi y Héctor
Fernández Alvarez. Perspectivas Sistémicas,
8(38). Recuperado de: http://www.robertexto.
com/archivo18/nuevas_persp.ht

Published

2021-07-20

How to Cite

Cerda Aedo, B. ., Cerda Mora, V. ., Godoy Sarmiento, P. ., Venegas Hernández, M. ., & Morales Ojeda, I. . (2021). Post-rationalist cognitive psychotherapy process: Experience in adolescents with emotional dysregulation. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 14(1), 83–94. https://doi.org/10.17162/rccs.v14i1.1488