Sociodemographic factors, knowledge about immunizations associated with compliance with the vaccination schedule in mothers of children under one year of agev
DOI:
https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1345Keywords:
Immunization, knowledge, sociodemographic factors, vaccination schedule.Abstract
Objective: bjective: to determine the relationship between sociodemographic factors, knowledge
of immunizations associated with compliance with the vaccination schedule in mothers of children
under one year of age in a national hospital - Lampa, 2019. Methodology: quantitative approach, nonexperimental,
cross-sectional design, and of a correlational type. The sample consisted of 300 mothers
of children under one year of age. For data collection, a questionnaire prepared by Izquierdo (2014)
and a checklist were applied. Results: that there is a significant correlation (p <.05) between knowledge
about immunizations and compliance with the vaccination schedule. Regarding sociodemographic
factors, it shows that there is a significant correlation (p <.05) between the level of education and
compliance with the vaccination schedule, with respect to the number of children and compliance,
there is a significant correlation (p> .05). Conclusion: there is a significant correlation between the
level of knowledge about immunizations and compliance with the vaccination schedule. Regarding
sociodemographic factors, degree of education and the number of children if they are associated with
compliance with the vaccination schedule.
Downloads
References
cumplimiento del calendario de vacunación de
madres primerizas de menores de 1 año en
un Hospital Nacional de Lima 2016. (Tesis de
licenciatura, Universidad Nacional Mayor de
san Marcos) Recuperado de: http://cybertesis.
unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/6407
Chafloque, E., Escobedo, A. C., y Vicente, Y. M. (2018).
Relación entre el conocimiento de las madres
sobre las vacunas y el cumplimiento del calendario
de vacunación en el lactante menor de un año en
el establecimiento de Salud Materno Infantil de
Zapallal, 2017. (Tesis de licenciatura, Universidad
Peruana Cayetano Heredia) Recuperado de:
http://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/
upch/3726/Relacion_ChafloquePuicon_Estefany.
pdf?sequence=1&isAllowed=y
Direccion Regional de Puno. (2018). cobertura
regional de inmunizacines Puno.
Izquierdo, O. R. (2014). Conocimiento den madres de
niños menores de un año sobre inmunizaciones
y el cumplimiento del calendario vacunal. (Tesis
para licenciatura ,Universidad Ricardo Palma).Recuperado de http://repositorio.urp.edu.
pe/bitstream/handle/urp/342/Moukhallalele_
rf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Organizacion Mundial de la Salud. (2018). Covertura
Vacunal.
Organización Panamericana de la Salud. (2015).
Análisis de Situación: Inmunizaciones y Vacunas.
Guatemala: Oficina Sanitaria Panamericana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)