Effects of cell phone dependence on the social skills of university students
DOI:
https://doi.org/10.17162/rccs.v12i2.1214Keywords:
Cell phone dependence, social skills, university.Abstract
Objective: To determine the relationship between cell phone dependency and social skills of the
students of a private university in East Lima. Methodology: The non-experimental cross-sectional
and correlational type design was used. Likewise, an intentional non-probabilistic sampling was used,
including students of both sexes with ages between 17 and 28 years. Results: 52.1% of university
students are at risk of presenting dependence to the cell phone, while 22.8% already have it, compared
to 25.1% who do not. Likewise, 56.1% of the students show a low level of social skills, 29.9% are in
the process of developing them and only 14% have developed social skills. In addition, a negative and
significant relationship was found between the study variables (Rho= -, 645, p <0.01), in the same
way a negative and significant relationship was found in the cell dependency dimensions with the total
social skills: “abstinence “(Rho= -,624; p <0.01), “abuse and difficulty of controlling the impulse” (Rho=
-, 526; p <0.01), “problems caused by excessive use” (Rho= -, 595; p <0.01) and “tolerance” (Rho=
-, 569; p <0.01). Conclusion: Cell dependency is significantly related and inversely related to social
skills. That is, a higher level of cell phone dependency is associated with lower level of social skills is
and vice versa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)