Styles of coping with stress and anxiety in young people from the Peruvian jungle during the health emergency

Authors

  • Adan Garcia Garcia Universidad Peruana Unión
  • Lizet Infante Alfaro Universidad Peruana Unión
  • Leisther Campos Altamirano Universidad Peruana Unión

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v2i15.1895

Keywords:

Coping styles, anxiety, stress.

Abstract

Objective: To determine if there is a significant relationship between styles of coping with stress
and anxiety in young people between the ages of 18 and 26 belonging to the San Martin region.
Methodology: Quantitative approach, of a descriptive correlational type and a non-experimental, crosssectional
design. The population was 303 participants, obtained through a non-probability sampling
for convenience. For data collection, the Lima Anxiety Scale (EAL-20) and the Coping with Stress
Questionnaire (COPE) were administered. Results: The results showed that there is a statistically
significant inverse relationship between two dimensions of stress coping styles, which are problemfocused
coping and emotion-focused coping, and anxiety (rho = -0.367, p = 0.000; rho = -0.339, p =
0.000 respectively).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apaza, P. C., Seminario, S. R., & Santa, C.
A. (2020). Factores psicosociales durante
el confinamiento por el Covid-19. Revista
Venezolana de Gerencia. 25(90), p. 402-
410. Recuperado de https://www.redalyc.org/
jatsRepo/290/29063559022/29063559022.pdf
Carver, C. S., Scheier, M. F., & Kumari, W. J. (1989).
Assessing Coping Strategies: A Theoretically
Based Approach. Journal of Personality
and Social Psychology. 56(2). Recuperado
de https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/
download;jsessionid=8CACC7DB897321C2EFD
08A742225BBF8?doi=10.1.1.1022.750&rep=
rep1&type=pdf
Cassaretto, B. M., & Chau, P. A. (2016). Afrontamiento
al Estrés: Adaptación del Cuestionario
COPE en Universitarios de Lima. Revista
Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion.
2(42). Recuperado de https://www.redalyc.org/
journal/4596/459653216010/html/
Castaño, E. F., & León, B. (2010). Estrategias de
afrontamiento del estrés y estilos de conducta
interpersonal. International Journal of Psychology
and Psychological Therapy. 10(2). Recuperado
de https://www.ijpsy.com/volumen10/num2/260/
estrategias-de-afrontamiento-delestrs-ES.pdf
Espinoza, E. M., Leiva, F. V., & Adriano, C. E.
(2022). Estilos de afrontamiento al estres y
satisfaccion con la vida en una muestra de
adultos peruanos en el contexto del COVID-19.
Revista de Investigacion en Ciencias Sociales y
Humanidades. 9(2). Recuperado de https://doi.
org/10.30545/academo.2022.jul-dic.3
Fuertes, F. H. (2020). La Psicología ante la Pandemia
de la COVID-19 en España. La Respuesta de
la Organización Colegial. Colegio Oficial de la
Psicología de Madrid. 31(2). Recuperado de
https://doi.org/10.5093/clysa2020a18
Fuster, D., Ocaña, Y., & Norabuena, R. (2021). Estilos
de afrontamiento al estres influyentes en la
solucion de problemas sociales en estudiantes
universitarios en aislamiento social por Covid-19.
Revista AVFT, 40(4), 410-417. Recuperado de
http://doi.org/10.5281/zenodo.5227522
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Pilar, B.
L. (2018). Metodologia de la investigacion.
Recuperado de https://www.esup.edu.pe/wpcontent/
uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20
Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%
ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20
ed.pdf
Huarcaya, V. J. (2020). Consideraciones sobre la
salud mental en la pandemia de COVID-19.
Revista Peruana de Medicina Experimental y
Salud Publica. 37(2). Recuperado de http://
dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419
Limache, Y. M., & Ochoa, C. R. (2020). Estilos de
socialización parental y afrontamiento al estrés
en usuarios de salud mental del hospital regional
de huancavelica – 2020. (Tesis de pregrado).
Universidad Peruana los Andes, Huancavelica,
Perú.
Lozano, V. A., & Vega, D. J. (2018). Construcción
y propiedades psicométricas de la Escala de
Ansiedad de Lima de 20 ítems (EAL-20). Rev
Neuropsiquiatr. 81(4). Recuperado de https://doi.
org/10.20453/rnp.v81i4.3437
Maldonado, G. (2021). Una vida libre de estres. New
Kensington, Pensilvania: Whitaker House.
Melgarejo, U. C. (27 de marzo de 2017). Afrontamiento
al estres y bienestar psicológico en trabajadores
de la subgerencia de salud y programas sociales
de la Municipalidad de Puente Piedra 2017.
(Tesis de Maestria). Universidad Cesar Vallejo.
Lima, Perú.
Palomino, O. C., & Huarcaya, V. J. (2020). Trastornos
por estrés debido a la cuarentena durante la
pandemia por la COVID-19. Horizonte medico
(Lima). 20(4). Recuperado de http://dx.doi.
org/10.24265/horizmed.2020.v20n4.10
Pérez, E. R., & Medrano, L. A. (2010). Análisis
Factorial Exploratorio: Bases Conceptuales
y Metodológicas. Revista Argentina de
Ciencias del Comportamiento (RACC). 2(1).
Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/
articulo?codigo=3161108
Quiliano, M., & Quiliano, M. (2020). Inteligencia
emocional y estrés académico en estudiantes
de enfermería. Scielo. 26(3). http://dx.doi.
org/10.4067/s0717-95532020000100203.
Ríos, E. M., Herrera, R. A., & Rojas, A. G. (2014).
Ansiedad dental: Evaluación y tratamiento.
Avances en Odontoestomatología. 30(1), p. 39-
46. Recuperado de https://scielo.isciii.es/pdf/
odonto/v30n1/original4.pdf
Rocha, D., Rui, G. A., & Costa., F. A. (2022). Stress,
cognitive appraisal, and burnout in social workers
of residential child care. Revista de Psicologia.
40(2). Recuperado de https://doi.org/10.18800/
psico.202202.016
Salgado, R. J., & Leria, D. F. (2018). Estrategias de
afrontamiento al estrés y síntomas patológicos en
universitarios ante un desastre socionatural de
aluvión de barro. Acta Colombiana de Psicología.
21(1), p. 170-182. Recuperado de https://doi.
org/10.14718/acp.2018.21.1.8
74 ISSN: 2411-0094 (en línea)
Revista Científica de Ciencias de la Salud, 2022: 15(2), 67-74
Vivanco, V. A.-S., Caycho, R. T., Carbajal, L. C., &
Grijalva, M. N. (2020). Ansiedad por Covid - 19
y salud mental en estudiantes universitarios.
Revista de Investigacion en Psicologia. 23(2), p.
197-215. Recuperado de https://doi.org/10.15381/
rinvp.v23i2.19241
Zarate, N., Soto, M., Martinez, E., Castro, M., Garcia,
R., & Lopez, N. (2021). Hábitos de estudio y
estrés en estudiantes del área de la salud. FEM:
Revista de la Fundación Educación Médica.
21(3), p.153-157. Recuperado de https://dx.doi.
org/10.33588/fem.213.948

Downloads

Published

2022-12-28

How to Cite

Styles of coping with stress and anxiety in young people from the Peruvian jungle during the health emergency. (2022). Revista Científica De Ciencias De La Salud, 15(2), 67-74. https://doi.org/10.17162/rccs.v2i15.1895