Addiction to social networks and emotional exhaustion in university students studying Psychology at a private university in the city of Juliaca, 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v16i2.1959

Keywords:

Adicción a redes sociales, Cansancio emocional, Uso excesivo de redes sociales

Abstract

Objective: determine the relationship between addiction to social networks and emotional exhaustion in university students of the Psychology major. Methodology: non-experimental cross-sectional design, quantitative approach of a correlational study. The population was made up of 300 students from III to VII cycle of psychology. The instruments to evaluate were the Social Network Addiction Questionnaire (ARS), a test constructed and validated by Escurra and Salas (2014) in Peru, and the Emotional Exhaustion Scale (ECE), said test was created by Ramos, Maga and Moran, 2005, in the present investigation the version adapted in Peru by Lavaggi (2017) was used. Results: there is a relationship between addiction to social networks and emotional exhaustion (Rho=0.555; p<0.05), which is a moderate and significant relationship that indicates that 55% of addiction behavior to social networks is related to emotional exhaustion. . This effect has an impact on the dimensions and relationships can be observed that range between Rho=0.496 to Rho=541 with significances less than 0.05. Conclusion: with higher levels of addiction to social networks, greater emotional exhaustion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, X., Lara-Abab, G., & Sánchez-Flores, F. (2022). Cansancio emocional relacionado con el Estrés percibido durante el aprendizaje en modalidad E- learning en estudiantes de bachillerato. 7(14), 27–30 del https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/investigium/article/view/8071/8362

Aviles Apaza, S. C., & Quispe Adco, L. D. (2022). Adicción a redes sociales y ansiedad en estudiantes de nivel Superior Técnico Juliaca 2022. Repositorio Upeu, 21., del https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/5995

Antezana, C., & Alfaro, A. (2019). Adicción a las redes sociales y satisfacción marital: Un es- tudio correlacional en parejas Paceñas. Instituto de Investigaciones En Ciencias Humanas y de La Educación, Universidad La Salle-Bolivia Resumen, 18, 91–110 del http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v18n18/v18n18_a06.pdf

Armaza Deza, J. F. (2022). El riesgo del uso excesivo de las redes sociales en los estudiantes de latinoamerica. Scielo, 15.del https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/download/5241/10172/

Becerra, J. (2017). Conducta Adictiva a Redes Sociales y Relación Con el Modelo de los Cinco Factores de Personalidad. Universidad Autónoma de Nuevo León del http://eprints.uanl.mx/14297/1/1080243194.pdf

Bedoya, C. (2021). Adicción a las redes sociales y autoestima en adolescentes. Universidad de Lima del https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/13803/Bedoya_Adicci%c3%b3n.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Berdejo, F. (2020). Cansancio emocional y engagement académico en estudiantes universitarios de lima metropolitana. Universidad San Ignacio de Loyola del https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/d48de02e-fd9c-45f1-b555-5828e1f27ff3/content

Bustamante, E. (2021). “Adicción a las redes sociales y habilidades sociales en estudiantes de secundaria.” Universidad Cientifica del Sur del https://repositorio.cientifica.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12805/1950/TL-Bustamante%20E.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cardenas, B. M. (2020). Uso Problemático de las Redes Sociales y Cansancio Emocional en Estudiantes de Secundaria de un Colegio de Lima Metropolitana. 32 del https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/4e7d1fd2-2fcc-4723-b02e-fd2b8d0f0512/content

Cataño, Y., Otálvaro, I., & Úsuga, S. (2021). Riesgo de adicción a redes sociales e Internet y su relación con habilidades para la vida y socioemocionales en una muestra de estudiantes de bachillerato del municipio de Envigado. Psicogente, 24(46), 1–33 del http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372021000200123

Dominguez, S. (2013). Análisis psicométrico de la escala de cansancio emocional en estudiantes de una universidad privada. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 45–55 del https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/186/142

Escurra, M., & Salas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales ( ARS ). Liberabit, 20(1), 73–91 del http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v20n1/a07v20n1.pdf

Flores, B. L. (2022). Adicción a las redes sociales, procrastinación académica y cansancio emocional en estudiantes de una universidad privada de Lima, Perú. RIEE | Revista Internacional de Estudios En Educación, 22(1), 51–60 del https://doi.org/10.37354/riee.2022.220.

Fernández-martínez, E., Liébana-presa, C., & Morán, C. (2017). Relación entre el sentido de coherencia y el cansancio emocional en estudiantes universitarios. Psychology, Society, & Education, 9(3), 393–403 del https://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/861/1026

Garcia, D., & Zecenarro, L. (2019). Adicción a internet, Adicción a las Redes Sociales, Dependencia al Móvil y su influencia sobre la Procrastinación Académica en una muestra de Adolescentes de la ciudad de Juliaca-2019 del https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/2132/Dalia_Tesis_Licenciatura_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guevara, L. E. G., Ipanaqué, M. A. M., Bances, C. A. M., & Basurto, M. E. V. (2021) del https://repositorio.esan.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12640/2747/2021_MAODP-WE_18-1_02_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gustavo, E., Araoz, E., Nacional, U., Madre, A. De, & Maldonado, P. (2022). Cansancio emocional en estudiantes universitarios peruanos en el contexto de la pandemia de Covid-19. 1–20. del https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8240297

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodologia de la investigacion cientifica (Mc Graw Hill (ed.); 6ta ed.) del https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Hidaldo, A., & Laura, Y. (2020). Cansancio emocional y bienestar psicológico en estudiantes de una universidad privada de lima metropolitana. Universidad San Ignacio del Loyola del https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/efc45707-4890-4bad-9a54-1764fc581127/content

Inga, S. (2020). Adicción a redes sociales, cansancio emocional y sentimiento de soledad en jóvenes universitarios. Universidad San Ignacio de Loyola del https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/86fd0417-42a1-4a4e-879e-64a323c70db1/content

Jasso, J., López, F., & Díaz, R. (2017). Conducta adictiva a las redes sociales y su relación con el uso problemático del móvil. Acta de Investigación Psicológica, 7(3), 2832–2838 del https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.11.001

Lavaggi, F. (2017). Cansancio emocional y Engagement en estudiantes de una universidad privada de Lima. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) del https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/621838/LAVAGGI_JF.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Moreno, S. (2018). “Propiedades psicométricas del Cuestionario de Adicción a Redes Sociales (ARS) en adolescentes del distrito de Comas, 2018.” Universidad César Vallejo del https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/25628/Moreno_ASR.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Ortega, C. (2021). Adicción a las Redes Sociales en estudiantes de una Universidad Privada De Chiclayo, agosto – diciembre 2020. Universidad Católica Santo Toribio De Mogrovejo del http://tesis.usat.edu.pe/xmlui/bitstream/handle/20.500.12423/3738/TL_OrtegaFloresCeciliaMicaela.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227–232 del https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pardo, E. (2016). Adicción a las redes sociales virtuales (RSV): un problema de costo conductual. Corporación universitaria iberoamericana del https://repositorio.ibero.edu.co/bitstream/handle/001/251/Adicci%F3n%20a%20las%20redes%20sociales%20virtuales%20(RSV):%20un%20problema%20de%20costo%20conductual.pdf;jsessionid=9C72C1D524CD355903B5F9AB12E66DA1?sequence=1

Pinto, A. (2018). Funcionamiento familiar y adicción a las redes sociales en estudiantes de tercero, cuarto y quinto de secundaria. Universidad Nacional Mayor de San Marcos del https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/9785

Reyes, S. (2020). Adicción a Redes Sociales, Cansancio Emocional y Sentimiento de Soledad en Jóvenes UniversitarioS. Universidad San Ignacio de Loyola del https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/86fd0417-42a1-4a4e-879e-64a323c70db1/content

Sahagún-cuevas, M., Martínez-castillo, B., Delgado-Quiñones, E., & Salamanca-Rodríguez, C. (2015). Adicción a redes sociales y su relación con problemas de autoestima en la población de 15 a 19 años en población derechohabiente del Instituto Mexicano del Seguro Social. Revista Médica, 6(04), 285–289 del https://www.medigraphic.com/pdfs/revmed/md-2015/md154m.pdf

Sáenz, R. (2017). Cansancio emocional y rendimiento académico de los estudiantes de la Escuela Técnica Superior PNP - Puente Piedra , 2017. Universidad César Vallejo del https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/14190/S%c3%a1enz_NRN.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Taboada, N. (2020). “Expectativas Académicas y Cansancio Emocional en Estudiantes de una Universidad Privada de Trujillo.” Universidad Privada Del Norte. del https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/24774/T055_72238717_B.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valdez, M. (2021). Adicción a las redes sociales y autoestima en estudiantes de una institución educativa de magdalena del mar. Universidad Autonoma del Perú del https://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13067/1287/Valdez%20Panduro%2c%20Martha%20Nancy.pdf?sequence=1&isAllowed=y 1

Zabala, S. (2021). Ansiedad, síntomas de adicción a las redes sociales y procrastinación en adolescentes de colegios públicos de villavicencio. Universidad Santo Tomás del https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/33756/2021sarazabala.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Published

2023-12-26

How to Cite

Condori Sinty, T. ., Quispe Mamani, . A., & Quiro Sucapuca, Y. (2023). Addiction to social networks and emotional exhaustion in university students studying Psychology at a private university in the city of Juliaca, 2022. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 16(2), 18–32. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i2.1959