Cultural adaptation of the resilience scale for children in the Bellavista Elementary Educational Institution of UGEL Juliaca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v14i1.1487

Keywords:

Resilience, validity, reliability, children, school resilience.

Abstract

Objective: To carry out a cultural adaptation of the Resilience Scale for Young People and Adults to a
School Resilience Scale for children from 10 to 12 years old, which has validity and reliability, applied
to children of the fifth and sixth grade of the Bellavista Elementary Educational Institution of the city of
Juliaca, 2019. Methodology: This research corresponds to a quantitative approach, likewise a nonexperimental
cross-sectional design was used and it is of a psychometric type. The population includes
168 fifth and sixth grade students from the Bellavista Elementary Educational Institution, whose ages
range from 10 to 12 years old. For data analysis, Aiken’s V statistics and Cronbach’s alpha were used.
Results: Cronbach’s alpha coefficient of 0.732 was obtained, which indicates that the scale is highly
reliable. Conclusion: The cultural adaptation of the resilience scale for children shows good internal
consistency and construct validity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, G., Arjona, B., & Noriega, G. (2015). La
resiliencia en la educación, la escuela y la
vida. La resiliencia en la educación, la escuela
y la vida, 58, 42-48. Recuperado de http://www.
revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/
view/1199/974
Gianino, L. (2012). La resiliencia en niños
institucionalizados y no institucionalizados.
Av.psicol, 20(2), 2012.
González, N. (2018). Autoestima, Optimismo y
Resiliencia en Niños en Situación de Pobreza.
Revista Internacional de Psicología, 16(01),
1-119. https://doi.org/10.33670/18181023.
v16i01.261
Grotberg, E (1995). A guide to promoting resilience
in children: Strengthening the human
spirit. The international resilience
project, (8). Recuperado de
h t tps: / / b i b a l e x . o r g / b a i f a /At tachme n t /
Documents/115519.pdf.
Grotberg, E. H. (2003). Resilience for Today:
Gaining Strength from Adversity. Greenwood,
SC: Praeger Publishers
Hernandez, R., Fernandez, C., & Baptista, P. (2014).
metodologia de la investigacion.
Huayto, Y., & Leonardo, R. (2016). Clima social
familiar y resiliencia en estudiantes del cuarto y
quinto grado de secundaria del Colegio Adventista
Túpac Amaru de la ciudad de Juliaca - 2015.,
117. Recuperado de http://repositorio.upeu.edu.
pe/bitstream/handle/UPEU/571/Yovana_Tesis_
bachiller_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jadue, G., Galindo, A., & Navarro, L. (2005).
FACTORES PROTECTORES Y FACTORES
DE RIESGO PARA EL DESARROLLO DE
LA RESILIENCIA ENCONTRADOS EN UNA
COMUNIDAD EDUCATIVA EN RIESGO
SOCIAL. Estudios Pedagógicos, XXXI (2),
43-55. https://doi.org/https://www.redalyc.org/
pdf/1735/173519073003.pdf
Noriega, G., Angulo, B., & Angulo, G. (2015). La
resiliencia en la educación, la escuela y la
vida. La resiliencia en la educación, la escuela
y la vida, 58, 42-48. Recuperado de http://www.
revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/
view/1199/974
Saavedra, E. (2003) El Enfoque Cognitivo Procesal
Sistémico, como posibilidad de Intervenir
educativamente en la formación de sujetos
Resilientes. Universidad de Valladolid, España.
Saavedra, E. y Villalta, M. (2008b). Escala de
resiliencia SV-RES para jóvenes y adultos.
Ceanim: Chile.
Saavedra, E. (2003) La Emoción como Construcción
de Significados. Patio, Revista Pedagógica. N° 27
Agosto – Octubre. ISSN 1518- 305X, Brasil.
Silva, R. (2012). Resiliencia en Estudiantes del V
ciclo de Educación Primaria de una Institución del
Callao. Resiliencia en estudiantes del V ciclio de
Educación Primaria de una Institución educativa del
Callao, 1, 1-115. Recuperado de http://repositorio.
usil.edu.pe/bitstream/123456789/1327/1/2012_
Silva_Resiliencia en estudiantes del V ciclo de
educación primaria de una institución educativo
del Callao.pdf
Uriarte, J. (2005). La resiliencia. Una nueva
perspectiva en psicopatología del desarrollo
Resilience. Revista de Psicodidáctica, 10(2),
61-79. Recuperado de https://www.redalyc.org/
pdf/175/17510206.pdf
Uriarte, J. (2006). Construir la resiliencia en la
escuela. British Journal of School Nursing, 11(2),
7-24. https://doi.org/10.12968/bjsn.2017.12.2.98

Published

2021-07-20

How to Cite

Pineda Alcos, V. . (2021). Cultural adaptation of the resilience scale for children in the Bellavista Elementary Educational Institution of UGEL Juliaca. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 14(1), 73–82. https://doi.org/10.17162/rccs.v14i1.1487