Academic procrastination and exam anxiety in students from 3 to 5 of secondary level in schools in Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1350

Keywords:

Academic procrastination, Exam anxiety and academic procrastination.

Abstract

Objective: To determine the relationship between academic procrastination and anxiety in third, fourth
and fifth year students at the secondary level. Methodology: Quantitative approach, non-experimental
design, cross-sectional and correlational in scope, since the variables were not manipulated, it was
measured at a certain time and it is sought to determine if there is a relationship between academic
procrastination and anxiety about exams. The instruments used were the Academic Procrastination
Scale (EPA) and the Self-Assessment Inventory of Exam Anxiety (IDASE). The sample consisted of
280 students from two Adventist schools in Lima, who range between the ages of 14 and 17 of both
sexes. Results: There is a significant relationship between academic procrastination and test anxiety
(rho = 0.118, p = 0.05), as well as in its dimension of postponement of activities and test anxiety (rho
= 0.152 *, p = 0.011). Finally, it was found that the academic self-regulation dimension is not related
to exam anxiety (rho = 0.091, p = 0.131). Conclusion: Therefore, there is a significant relationship
between academic procrastination and exam anxiety in high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Shagaheen, E. (2017). Academic Procrastination
and its Relationship with Self-Efficiency and Test-
Anxiety among Mu’tah University Students in
Jordan. International Journal of Novel Research
in Humanity and Social Sciences. 4(2), 43-51.
Recuperado de: www.noveltyjournals.com
Angarita, L., Sánchez. A. y Barreiro. E. (2012).
Procrastinación académica y el rendimiento
en estudiantes de sicología de una universidad
privada en Bogotá. Colombia. Memorias II
Congreso Internacional Psicología Y Educación.
Psychology Investigation. 1–17. Recuperado de:
http://psychoinvestigation.com/downloads.html
Ato, M., López, J. y Benavente, A. (2013). Un sistema
de clasificación de los diseños de investigación
en psicología. Anales de Psicología, 29(3),
undefined-undefined. ISSN: 0212- 9728.
Disponible en: https://www.redalyc.org/
pdf/167/16728244043.pdf
Ávila, J., Hoyos, S., Gonzalez, D. y Cabrales,
A. (2011). Relación entre ansiedad ante los
exámenes, tipos de pruebas y rendimiento
académico en estudiantes universitarios.
Revista Psicogente. 14(26), 2 5 5 -
268. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.
es/servlet/articulo?codigo=6113745
Awuni, J. (2011). Correlates of course anxiety and
academic procrastination in higher education.
Global Journal of Educational Research, 10(1),
55-65. Recuperado de: https://www.ajol.info/
index.php/gjedr/article/viewFile/79048/69357
Bauermeister, J. (1989). Estrés de evaluación
y reacciones de ansiedad ante la situación
de examen. Avances en Psicología Clínica
Latinoamericana, 7, 69-88.Recuperado
de: https://www.um.es/analesps/v15/
v15_2pdf/08v97_10caex.PDF
Carranza, R. y Ramírez, A. (2013). Procrastinación
y características demográficas asociados en
estudiantes universitarios. Revista Apuntes
universitarios. 3 (2), 95.108. Recuperado
de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/
articulo?codigo=4515369
Castro, D. y Rodríguez, R. (2018). Procrastinación
Académica y Ansiedad ante exámenes
en Estudiantes de Psicología de una
Universidad de Cajamarca. (Tesis
de pregrado. UPAGU Universidad
Privada Antonio Guillermo Urrelo.)
Recuperado de : http://repositorio.upagu.edu.
pe/bitstream/handle/UPAGU/733/INFORME%20
DE%20TESIS%20Procrastinaci%C3%B3n%20acad%C3%A9mica%20y%20ansiedad%20
ante%20ex%C 3%A1menes%20
enn%20estudiantes%20de%20psicologi.
pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chan, L. (2011). Procrastinación académica como
predictor en el rendimiento académico de
jóvenes de educación superior. Revisa: Temática
Psicología. 7 (1). Recuperado de: http://www.
unife.edu.pe/publicaciones/revistas/revista_
tematica_psicologia_2011/chan_ba zalar.pdf
Chávez, H., Chávez, J., Ruelas, E. & Gómez,
M. (2012). Ansiedad ante los exámenes en
los estudiantes del Centro Preuniversitario -
UNMSM ciclo 2012. Revista de Investigación
en Psicología, 17 (2), pp. 187-201.: https://doi.
org/10.15381/rinvp.v17i2.11266
Dominguez, S. (2017a). Prevalencia de procrastinación
académica en estudiantes de lima metropolitana
y su relación con variables demográficas. Revista
de psicología de la Universidad Católica San
Pablo. 7 (1), 81-95. Recuperado
de: http://ucsp.edu.pe/investigacion/psicologia/
w p - c o n t e n t / u p l o a d s / 2 0 1 7 / 0 9 / 4 . -
Procrastinaci%C3%B3n-acad%C3%A9mica-enestudiantes-
universitarios.pdf
Dominguez-lara, S. (2017b). Autorreporte
del rendimiento en exámenes: un
informe exploratorio. Self-reported test
performance: An exploratory report.
Investigación en educación médica. 6(23).
Carta al editor. Recuperado
de: https://www.sciencedirect.com/science/article/
pii/S2007505716300485?via%3Dihub
Dominguez-lara, S., y Campos-Uscanga, Y. (2017).
Influencia de la satisfacción con los estudios sobre
la procrastinación académica en estudiantes de
psicología: un estudio preliminar. LIBERABIT.23
(1). Recuperado de: http://dx.doi.org/https://doi.
org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.09
Dominguez, S.; Villegas, G., y Centeno, S. (2014).
Procrastinación académica: validación de una
escala en una muestra de estudiantes de una
universidad privada. LIBERABIT. 20(2): 293-304.
Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/pdf/
liber/v20n2/a10v20n2.pdf
Durand, C. y Cucho, N. (2016). Procrastinación
académica y ansiedad en estudiantes de una
universidad privada de Lima este, 2015. (Tesis
de pregrado) Universidad Peruana Unión, Lima.
Recuperado de: https://repositorio.upeu.edu.pe/
handle/UPEU/143.
Escalona, A. y Miguel, J. (1996). La ansiedad ante
los exámenes: evolución histórica y aportaciones
prácticas para su tratamiento. Ansiedad y Estrés,
2/3 (2), 195-209. Recuperado de: https://dialnet.
unirioja.es/servlet/articulo?codigo=186666
Ferrari, J. y Dovidio, J. (2000). Examining
Behavioral Processes in Indecision: Decisional
Procrastination and Decision-Making Style.
Journal of Research in Personality. 34, 127–137.
doi:10.1006/jrpe.1999.2247
Ferrari, J.; Jhonson, J. y McCown, W. (1995).
Procrastination and Task Avoidance--Theory,
Research and Treatment. New York. Plenum
Press. DOI:10.1007/978-1-4899-0227-6
Furlan, L (2013). Eficacia de una intervención para
disminuir la ansiedad frente a los exámenes en
estudiantes universitarios argentinos. Revista
Colombiana de Psicología. 22(1), 75-89.
Furlan, L.; Ferrero, M. y Gallart, G. (2014). Ansiedad
ante los exámenes, procrastinación y síntomas
mentales en estudiantes de la Universidad
Nacional de Córdoba. Revista Argentina de
Ciencias del Comportamiento. 6(3). doi: https://
doi.org/10.32348/1852.4206.v6.n3.8726
Furlan, L., Pérez, E., Moyano, M. & Cassady, J. (2011).
Propiedades psicométricas y estandarización
de la Escala de Ansiedad Cognitiva frente a los
Exámenes a la población universitaria argentina.
Evaluar. 10,22-31.
Furlan, L., Piemontesi, S.; Illbele, A. y Sánchez, J.
(2010). Procrastinación académica y ansiedad
frente a los exámenes en estudiantes de
Psicología de la UNC. II Congreso Internacional
de Investigación y Práctica Profesional en
Psicología XVII Jornadas de Investigación VI
Encuentro de Investigadores en Psicología del
MERCOSUR. Universidad de Buenos Aires.
Recuperado de: https://www.aacademica.
org/000-031/416.pdf
Gil, L. y Botello-Príncipe, V. (2018). Procrastinación
académica y ansiedad en estudiantes de Ciencias
de la Salud de una Universidad de Lima Norte.
CASUS. Revista De Investigación y Casos En
Salud, 3(2), 89-96. Recuperado de: http://casus.
ucss.edu.pe/index.php/casus/article/view/75
Hernández, J., Pozo, C. & Polo, C. (1994). Ansiedad
ante los exámenes: Un programa para su
afrontamiento eficaz. Valencia: Promolibro.
Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/
libro?codigo=561391
Jadarat, A. (2004). Test anxiety and academic
procrastination: theory, research and treatmant.
LAP LAMBERT Academic Publishing. Alemania.
Maldonado, C. y Zenteno, M. (2018). Procrastinación
académica y ansiedad ante exámenes en
estudiantes de universidades privadas de Lima
Este. (Tesis de pregrado Universidad Peruana
Unión) Recuperado de: https://repositorio.upeu.
edu.pe/handle/UPEU/1040.

Published

2020-06-01

How to Cite

Querevalú Nabarro, F. ., & Echabaudes Ilizarbe, R. . (2020). Academic procrastination and exam anxiety in students from 3 to 5 of secondary level in schools in Lima. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 13(1), 79–87. https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1350